În spiritul unei predări vii, intuitive, este bine să le cerem elevilor să construiască din carton corpurile geometrice studiate. O problemă în acest sens o reprezintă însă chiar procurarea unui carton potrivit. În acest sens m-am gândit că multe ambalaje au exact textura şi grosimea potrivite pentru aşa ceva. Aşa că m-am pus pe treabă pentru a verifica personal dacă funcţionează. Iată ce a ieşit:
În fundalul pozei am pus şi lipiciul cu care am lucrat, adezivul universal de la UHU. Se pot confecţiona astfel mare parte din corpurile studiate, acest proces ajutându-i pe elevi să înţeleagă şi mai bine corpurile şi formulele acestora, mai ales cele de arii. Se pot desigur confecţiona şi alte corpuri în afara celor din materia oficială. Bucuria unui elev când face un astfel de corp este foarte mare (atrăgându-l astfel puternic către matematică). Dau în acest sens doar câteva exemple: un octaedru regulat (opt feţe triunghiuri echilaterale); o antiprismă patrulateră (două baze pătrate rotite unul faţă de celălalt cu 45o şi opt feţe laterale triunghiuri isoscele, cu vârfurile alternativ în sus sau în jos); un tetraedru neregulat cu lungimile muchiilor date; diverse tetraedre cu feţe dreptunghice, mai mult sau mai puţin regulate etc.
Aici se deschide o nouă discuţie: corpurile ar trebui făcute înaintea sau ulterior lecţiei respective? Elevilor le place mult mai mult înainte (au ocazia să devină ei creativi), dar în acest caz procesul este mare consumator de timp. Dimpotrivă, confecţionarea poate fi dată şi ca temă după lecţie, dar în acest caz există mari şanse ca să le facă părinţii. Eu am încercat şi altă variantă, anume să-i pun pe elevi să confecţioneze primele corpuri la sfârşitul clasei a VI-a, ca aplicaţie la construcţia exactă a figurilor geometrice cu rigla şi compasul. Această încercare poate deschide astfel o nouă linie de discuţie, anume: la ce vârstă ar fi potrivite confecţionările corpurilor geometrice? De aici putem merge apoi mai departe cu gândul la modificările programei: dacă la cunoaşterea figurilor geometrice plane am confecţionat şi corpuri, atunci nu ar trebui să le calculăm aria în clasa a VII-a, ca aplicaţii la calculele învăţate (de pildă în finalul anului, ca recapitulare)? Interesante întrebări! Da, da!
TITUHUS