Profesorii Facultății de matematică de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj organizează din anii ’80 o sesiune de comunicări știintifice sub titlul Didactica matematicii. Manifestarea are loc de obicei în perioda de primăvară târzie și este găzduită în fiecare an în altă locație din Cluj sau din Ardeal. Anul acesta Didactica matematicii are loc la Cavnic în data de 19 mai: http://www.math.ubbcluj.ro/~didactica/.
Personal, am participat pentru prima dată la această sesiune de comunicări stiințifice în anul 1992, iar de atunci de mai multe ori, pierzând numărătoarea participărilor. Lucrarea mea pentru această ediție a Didacticii matematicii are titlul Criteriul psihologic al intuiției în selectarea teoremelor de demonstrat în gimnaziu, fiind un subiect la care am lucrat începând din ianuarie. Pentru cei care n-au citit părtile acestui eseu la momentul apariției vă ofer un scurt rezumat al principalelor aspecte analizate:
- o prezentare de carte cuprinzând citate mai scurte sau mai extinse din primele 4-5 capitole ale lucrării De la Tales la Einstein a profesorului Eugen Rusu, (Lyceum, ed. Albatros,1971);
- comentariu la anumite referiri legate de folosirea intuiției elevilor în predarea geometriei la clasele 5-6 citate din noua programă de matematică pentru gimnaziu;
- folosirea nivelului de evidență al unei afirmații în selectarea teoremelor de demonstrat în clasa a 6-a; încercarea realizarii unei scări a evidenței afirmațiilor din geometrie;
- echilibrul orelor de matematică în “triunghiul ROP” (rigurozitate-olimpism-psihologie);
- situația teoremei lui Pitagora legată de cererile “olimpiștilor” fizicieni care au nevoie de aceasta din semestrul I al clasei a 7-a;
- nivelul de evidența al unor demonstrații pentru mintea elevului de gimnaziu;
- o analiză a lui Eugen Rusu referitoare la cuvântul Evrika al lui Arhimede;
- o scurta prezentare (mai filozofică) a artei predării geometriei dată de Eugen Rusu;
- o propunere despre cum ar trebui sa fie organizată predarea geometriei din clasa a 5-a pâna în liceu. Iată în final adresele tuturor parților acestui eseu:
- Criteriul psihologic al intuiției în selectarea teoremelor de demonstrat – (I)
- Criteriul psihologic al intuiției în selectarea teoremelor de demonstrat – (II)
- Criteriul psihologic al intuitței în selectarea teoremelor de demonstrat – (III)
- Criteriul psihologic al intuiției în selectarea teoremelor de demonstrat – (IV)
- Criteriul psihologic al intuiției în selectarea teoremelor de demonstrat – (V)
- Criteriul psihologic al intuiției în selectarea teoremelor de demonstrat – (VI)
- Criteriul psihologic al intuiției în selectarea teoremelor de demonstrat – (PS)
Constantin Titus Grigorovici, profesor Liceul Waldorf Cluj-Napoca