Predarea matematicii ca artă

Chiar dacă folosim deseori expresia Arta predării matematicii, oare ne este clar despre ce vorbim, oare ce înţeleg alţi profesori din aceasta? De curând am găsit în revista NATIONAL GEOGRAPHIC TRAVELER (Vol. 21, Iulie-August 2014, pag. 64-74) un articol deosebit despre artiştii artizani din Italia: Made in Italy, articol în care sunt prezentaţi meşteşugari din Murano, Napoli, Milano şi alte astfel de locuri minunate.

Găsim în acest articol citate remarcabile despre principiile care-i însufleţesc pe aceştia: Made în Italy înseamnă produse făcute cu suflet (pag. 64). De exemplu, la Bologna găsim … atelierul Peron & Peron, care produce manual, cu grijă, pantofi pe comandă – cam o mie de perechi pe an, …”Pasiunea pentru meşteşug e în AND-ul nostru”, spune Simone Peron. “Vizităm clientul acasă, încercăm să-l cunoaştem, să-i observăm stilul vestimentar, mobila. Trebuie să fim atât buni artizani, cât şi buni psihologi.” În mod similar se vorbeşte şi despre pălărierul Gianni Gatto, mai exact sculptor de pălării din Florenţa, în prezentarea  Nu doar o pălărie, ci artă de purtat în cap:… Ajută şi faptul că Gatto ţine cont de persoana pentru care crează fiecare pălărie. “Pălăria singură e incompletă”, spune el. “Omul o întregeşte, purtând-o într-un fel anume, dându-i suflet şi personalitate.”(pag. 73)

În mod similar profesorul de matematică trebuie să fie un artist al predării: să îmbine atenţia pentru client – elevul, fiecare elev – cu atenţia pentru gândirea matematică – gândirea adaptată fiecărei vârste şcolare. Predarea trebuie făcută cu suflet; pasiunea pentru meşteşug, pentru meşteşugul predării matematicii, trebuie să fie în ADN-ul nostru. Trebuie să fim atât buni matematicieni, cât şi buni psihologi. Profesorul de matematică trebuie să fie sculptor de gândire. Nu doar matematică ci gândire vie de purtat şi folosit o viaţă. Ajută faptul că profesorul ţine cont de persoana (elevul) pentru care crează sau alege fiecare problemă. O problemă singură e incompletă. Elevul o întregeşte, primind-o într-un fel anume, dându-i suflet şi personalitate, prin felul cum reacţionează la aceasta, cum o rezolvă, ce gânduri generază când îi caută soluţia.

Leonardo da Matematici

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Enter Captcha Here : *

Reload Image

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.