Sper că toată lumea a înţeles că minus cu minus fac plus, mai ales că, începând de azi vară, Carla’s Dreams ne tot explică cum stă treaba în melodia Imperfect. Am crede că lucrurile sunt clare, dar nu-i chiar aşa.
Prin toamnă, aveam pe tablă la clasa a VII-a o ecuaţie în care a apărut –8 –5. Elevii îmi dictau spontan când o nouă elevă a decis +13, grăbită să dea ea prima răspunsul. M-am întors mirat şi am întrebat “+?”. Iar ea, încercând totodată să înfrunte şi colegii care protestau, mi-a răspuns: “Da, păi nu minus cu minus fac plus?”. I-am dat singura replică posibilă: “Ba da! Dar numai la Carla’s Dreams”. Săraca fată, s-a blocat.
Apoi am început să-i lămuresc situaţia, pentru a nu o lăsă în ceaţă. Era evident că venise cu lucrurile neclare, aşa că am început să-i explic cu calm şi cu blândeţe că se spune minus ori minus fac plus. Asta pentru a scoate în evidenţă că la adunare/scădere nu se aplică această regulă, ci doar la înmulţire şi la împărţire. I-am povestit puţin despre 8 lei datorie şi încă 5 lei datorie, şi a fost de acord cu mine că dă o datorie de 13 lei.
Acel cuvânt “cu” îi derutează pe mulţi elevi, sugerându-le o aplicare pe adunare, mai ales că regula în această formă este atât de cunoscută (şi părinţii lor tot aşa o cunosc). Ajută, desigur, la această derută şi modul superalambicat de explicare a adunării numerelor întregi. Asta după ce noile numere au fost introduse cât mai corect ştiinţific, fără pic de intuiţie, elevii percepându-le ca foarte grele. Eu întotdeauna le atrag atenţia elevilor în clasa a VI-a asupra acelui cuvinţel şi asupra pericolului ce ne paşte prin folosirea sa greşită.
Problema este una larg răspândită, expresia minus cu minus fac plus fiind folosită în mai toate limbile, făcând parte din elementele de matematică ce au penetrat fondul de cultură generală: din păcate fără a fi şi înţeleasă întotdeauna. Uitaţi ce scria Paul J. Nahin în lucrarea O poveste imaginară; Istoria numărului radical din –1, Ed. Theta, 2000, la pag. 6, în 1.2 Atitudini negative faţă de numerele negative:
… suspiciunea faţă de numerele negative pare atât de stranie astăzi oamenilor de ştiinţă şi inginerilor numai pentru că aceştia au uitat frământările prin care au trecut în şcoala primară. De fapt, oameni inteligenţi dar fără pregătire tehnică continuă să trăiască aceste frământări chiar şi în anii de maturitate, după cum o atestă următorul cuplet, atribuit de obicei poetului W.H. Auden (Wistan Hugh Auden, 1907-1975):
Că minus ori minus face plus
O vom lua de bună: asta e!
Motivul n-ar fi prea complicat
Deci n-are rost să discutăm de ce.
Aşa că, mare atenţie la Carla’s Dreams şi la reţetele sale despre defect plus defect. Şi, vă rog din suflet, aveţi grijă cum predaţi înmulţirea numerelor întregi.
Anna’s Dreams