Corpuri geometrice din carton

├Än spiritul unei pred─âri vii, intuitive, este bine s─â le cerem elevilor s─â construiasc─â din carton corpurile geometrice studiate. O problem─â ├«n acest sens o reprezint─â ├«ns─â chiar procurarea unui carton potrivit. ├Än acest sens m-am g├óndit c─â multe ambalaje au exact textura ┼či grosimea potrivite pentru a┼ča ceva. A┼ča c─â m-am pus pe treab─â pentru a verifica personal dac─â func┼úioneaz─â. Iat─â ce a ie┼čit:

├Än fundalul pozei am pus ┼či lipiciul cu care am lucrat, adezivul universal de la UHU. Se pot confec┼úiona astfel mare parte din corpurile studiate, acest proces ajut├óndu-i pe elevi s─â ├«n┼úeleag─â ┼či mai bine corpurile ┼či formulele acestora, mai ales cele de arii. Se pot desigur confec┼úiona ┼či alte corpuri ├«n afara celor din materia oficial─â. Bucuria unui elev c├ónd face un astfel de corp este foarte mare (atr─âg├óndu-l astfel puternic c─âtre matematic─â). Dau ├«n acest sens doar c├óteva exemple: un octaedru regulat (opt fe┼úe triunghiuri echilaterale); o antiprism─â patrulater─â (dou─â baze p─âtrate rotite unul fa┼ú─â de cel─âlalt cu 45o ┼či opt fe┼úe laterale triunghiuri isoscele, cu v├órfurile alternativ ├«n sus sau ├«n jos); un tetraedru neregulat cu lungimile muchiilor date; diverse tetraedre cu fe┼úe dreptunghice, mai mult sau mai pu┼úin regulate etc.

Aici se deschide o nou─â discu┼úie: corpurile ar trebui f─âcute ├«naintea sau ulterior lec┼úiei respective? Elevilor le place mult mai mult ├«nainte (au ocazia s─â devin─â ei creativi), dar ├«n acest caz procesul este mare consumator de timp. Dimpotriv─â, confec┼úionarea poate fi dat─â ┼či ca tem─â dup─â lec┼úie, dar ├«n acest caz exist─â mari ┼čanse ca s─â le fac─â p─ârin┼úii. Eu am ├«ncercat ┼či alt─â variant─â, anume s─â-i pun pe elevi s─â confec┼úioneze primele corpuri la sf├ór┼čitul clasei a VI-a, ca aplica┼úie la construc┼úia exact─â a figurilor geometrice cu rigla ┼či compasul. Aceast─â ├«ncercare poate deschide astfel o nou─â linie de discu┼úie, anume: la ce v├órst─â ar fi potrivite confec┼úion─ârile corpurilor geometrice? De aici putem merge apoi mai departe cu g├óndul la modific─ârile programei: dac─â la cunoa┼čterea figurilor geometrice plane am confec┼úionat ┼či corpuri, atunci nu ar trebui s─â le calcul─âm aria ├«n clasa a VII-a, ca aplica┼úii la calculele ├«nv─â┼úate (de pild─â ├«n finalul anului, ca recapitulare)? Interesante ├«ntreb─âri! Da, da!

TITUHUS

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Enter Captcha Here : *

Reload Image

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.