Finalul Geometriei în clasa a VIII-a (3)

Conul circular drept

Sărim peste lecţia despre cilindrul circular drept, pentru că aceasta este una din cele mai simple lecţii de clasa a VIII-a. Plecând de la premiză că profesorul chiar se străduieşte, el va reuşi o lecţie foarte bună, elevii implicându-se şi putând ajuta cu adevărat. Toţi au văzut până acum conserve, chiar au desprins eticheta de pe o butelie de Cola, aşa că vor înţelege foarte bine aria laterală (eu chiar desenez desfăşurarea suprafeţei laterale sub formă de dreptunghi care “se mai ţine un pic de cilindrul desenat”). La volum, principiul “aria bazei înmulţit cu înălţimea” se poate discuta foarte bine pe baza pachetelor de biscuiţi rotunzi: Câtă cantitate este în pachet? Păi, cântăresc un biscuite şi număr câţi biscuiţi sunt în pachet.

Mai deosebită este lecţia următoare, despre conul circular drept. Volumul acestuia nu generează mari probleme; elevii înţeleg analogia cu volumul piramidei. Foarte interesantă este însă, şi merită lucrată cu răbdare, deducerea formulei pentru aria laterală a conului. Eu predau elevilor exact lecţia pe care am primit-o în clasa a VIII-a de la profesorul meu Wilhelm Schoch, lecţie ce m-a impresionat profund şi cu ajutorul căreia am putut oricând să-mi re-deduc formula în cap.

De fiecare dată când predau această lecţie cu împărţirea sectorului de cerc în foarte multe “triunghiuri tare înguste” nutresc speranţa că sădesc în mintea elevilor o sămânţă pentru o evoluţie frumoasă în liceu la calcului diferenţial şi integral.

O tehnică similară se foloseşte şi la găsirea formulei pentru aria laterală a trunchiului de con circular drept, doar că suprafaţa laterală desfăşurată (un sector de inel circular) se descompune într-o sumă de “trapeze” foarte înguste. Calculul merge similar şi, fiind la a doua întâlnire, le place foarte mult elevilor.

Iată în continuare pozele tablei de la lecţia despre conul circular drept.

Titus Grigorovici

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Solve : *
26 + 8 =