În data de 8 noiembrie 2017 Moise Guran a găzduit la postul Europa fm, în cadrul emisiunii România în direct o foarte interesantă dezbatere cu ascultătorii, subiectul fiind chiar temele date la şcoală. Părerile exprimate în cadrul acestei ore de emisie au fost de o complexitate şi o profunzime greu de egalat. Eu personal, de mult vroiam să abordez acest subiect, dar acum nici nu mai trebuie să lucrez tare mult; cu greu se pot găsi aspecte de completat la cele spuse de doamnele care au prins să intre în emisiune (majoritatea). Ca urmare, am reluat în text aproape toată emisiunea. Totuşi, pentru cei care doriţi să o ascultaţi integral, o găsiţi la adresa https://www.europafm.ro/romania-in-direct-ministerul-educatiei-vrea-sa-stie-ce-parere-ai-despre-temele-copilului-tau-chiar-asa-ce-parere-ai-video/. Desigur că mare parte din emisiunea respectivă se referă la temele de la matematică, aşa că subiectul ne interesează în mod direct. Iată, în continuare, ce am selectat din această emisiune, deşi în unele momente aspectele sunt foarte fine şi nu pot fi cuprinse cu adevărat clar în textul citat în scris. Reiterez în acest sens învitaţia să ascultaţi emisiunea integral, pentru că merită cu adevărat; este “o emisiune de colecţie”.
*
Moise Guran: … Ministerul Educaţiei vrea să ştie ce părere avem despre teme. Mulţi dintre d-vs au o problemă cu temele date la şcoală; unii cred că acestea sunt repetitive şi plictisitoare; pe de altă parte, mulţi dintre noi ar vrea ca copilul să stea preocupat cu temele toată ziua astfel încât să nu mai facă alte prostii; în acest sens emisiunea pornea de la următoarea ÎNTREBARE: Consideraţi că într-o zi normală copilul ar trebui să petreacă mai mult sau mai puţin de o oră cu temele primite de la şcoală?
IUNIA: depinde de ce temă primeşte…; orice temă practică poate deveni un joc dacă-i captează atenţia; mai târziu jocul poate deveni mai serios. … o provocare …exerciţiile şi problemele la matematică sau la gramatică trebuie să rămână la şcoală!
DOINA: … una din revoltele legate de teme este că se întâmplă de multe ori să vină acasă cu lecţia neînţeleasă … sunt în situaţia de a preda eu noţiunea respectivă, chiar dacă uneori nu mi-o mai amintesc … trebuie să iau manualul, care la rândul lui este o problemă, pentru că este ceva stufos şi neprietenos la maxim în multe cazuri… Ar trebui să se găsească un echilibru. … parcă li se răpeşte copilăria …. Eu îi încurajez să înveţe la toate materiile, aşa ar trebui până în clasa a VIII-a; acum li se construieşte cultura generală. Nu pentru note, ci pentru ştiinţa lor este important să abordeze cu seriozitate toate materiile, numai că vin cu aşa o cantitate mare de teme încât nu le mai rămâne timp pentru joacă … MG: le-aţi spus vreo dată ”mamă, te duci pe responsabilitatea mea la şcoală cu tema nefăcută”, le-aţi spus vreo dată? D: este atât de delicată treaba asta, pentru că dacă se duc se răsfrânge asupra lor, dacă mă duc să vorbesc cu profesorul în sensul acesta, profesorul o va lua personal, şi chiar dacă nu se manifestă, se va răzbuna ulterior tot pe copil … MG: sau vă calcă alţi părinţi cu maşina; am avut o astfel de experienţă, am ridicat problema într-o şedinţă cu părinţii, daţi-le mai puţine teme şi au sărit ceilalţi părinţi, era să fiu sfâşiat acolo…; astăzi … un părinte mână forte tratează cu maximă seriozitate toate temele (MG arătând cu degetul ridicat a ameninţare), dar sfârşeşte prin a fi păcălit, că nu ştiţi ce fac ei acolo … deocamdată s-ar putea să ştiţi, dar imedit ce n-o să-i mai spuneţi (să lucreze), n-o să le mai facă, tocmai pentru că s-au obişnuit să aibă un stimul exterior: voinţa dvs.
SORINA: … o joacă până în clasa a IV-a, cu seriozitate după aceea…. Nu sunt de acord cu teme mai mult de o oră; copiii aceştia merg la şcoală şase ore, şapte, în clasa a VII-a, … MG: după şapte ore vin rupţi… S: Fiecar profesor, în afară de faptul că materia e foarte stufoasă, fiecare cere şi are pretenţia că la materia lui să vină pregătiţi … în afară de cele şase ore de la şcoală, el ar trebui încă şase ore să mai lucreze acasă; …ce facem cu copiii ăştia? … Ştii de ce nu mai ştii ce-ai învăţat în şcoală la cutare materie? Pentru că profesorul, în loc să aibă cu elevii o discuţie interesantă în clasă, – nu generalizez, dar sunt profesori care dictează lecţia din carte în caiet, iar ei acasă trebuie să o înveţe. (Mă strecor şi eu, Titus G, retroactiv în discuţie: şi dacă o dictează din minte e mai bine???, pentru că mulţi dintre noi aşa procedăm de fapt, turuim o lecţie învăţată pe de rost de-a lungul anilor)
CĂTĂLIN: … întrebarea emisiunii e doar o parte din problemă; mie mi s-ar părea că ar fi foarte necesar ca orele de curs să fie făcute atractive astfel încât copilul să asimileze informaţia acolo … în cazul în care statul are de gând să taie temele de acasă şi să lase sistemeul de învăţământ aşa cum este acum nu mi se pare OK …. Copiii vin la şcoală obligaţi, nu-i atrage nimica; MG: ba da, acolo socializează. C: orele la care am învăţat cel mai bine şi de la care ţin minte ceva au fost orele interactive, orele la care profesorul a ştiut cumva să le facă atractive, să facă să mă intereseze. În momentul când primeam foarte multe teme acasă, mi se părea cumva o derogare a responsabilităţii profesorului şi mă pune pe mine să învăţ singur nişte lucruri pe care, dacă acasă nu le înţeleg, nu am pe cine să întreb, dezvolt nişte frustrări, nu am curajul să întreb … MG: am trecut toţi prin asta, cu timpul înveţi să fi autodidact …
TINELA: am o fetiţă în clasa a VII-a, primeşte teme multe şi proaste, la algebră, la geometrie, acelaşi tip de exerciţiu, de făcut de zece ori, pentru că aşa se procedează, consider că sunt inutile; copilul mă întreabă de ce trebuie să-l fac de atâtea ori?… aş vrea mai puţine teme. Copilul meu petrece mai mult timp la şcoală şi la teme decât mine la lucru. … copiii trăiesc o stare de stress continuă … la şcoală l-i se predă şi nu sunt decât ascultaţi şi l-i se dau testări; de fapt noi facem un fel de home-scooling, lucrăm acasă şi de la şcoală primim teme … Jumătate din copiii care ajung la neurolog cu dureri de cap sunt din cauza stresului şi a oboselii. MG: de ce dvs. nu puteţi să recalibraţi efortul? T: Am încercat la şedinţa cu părinţii să spun că primesc teme multe şi toată lumea s-a uitat la mine ciudat pentru că majoritatea părinţilor spun să le dea, ce să facă, să bată mingea? Da, au nevoie să bată şi mingea pentru că sunt copii … MG: spuneţii copilului “dacă vi acasă cu un cinci nu-i nici o tragedie”… T: i-am spus şi asta, i-am spus să facă din fiecare câte un exerciţiu, dacă are mai multe la fel, dar copilul îmi spune că nu vrea să facă lucrul ăsta, să fie diferită de ceilalţi, ca profesoară să o scoată la tablă şi să-i spună “a da, tu n-ai făcut tot, ia să vedem de ce n-ai făcut, ştii sau nu?”. MG: e o lipsă de respect să sfidezi profesorul, să-i spui că mama a zis să nu fac exerciţiile astea … T: eu trebuie să-mi apăr sănătatea copilului. Ori, dacă copilul petrece patru ore seara la teme, merge la şcoala după-amiaza, de la 12 la şase, după cină, dacă te apuci la 7 ½, 8, până la cât credeţi dvs. că pot face teme? Două ore minim, dar are mai mult. Dimineaţa, te trezeşti la 7 ½, iei micul dejun, nu mai spunem că nu au timp de alte activităţi, mai faci 2-3 ore dimineaţa; atunci vă întreb, cinci cu şase sunt 11 ore pe care copilul le petrece studiind şi învăţând la şcoală (la şi pentru), mai mult timp ca noi la serviciu. MG, zâmbind: da, dar vor fi antrenaţi pentru viaţă. T: aşa zic şi eu, dacă mai apucă să aibă pentru ce să se antreneze. MG: ceea ce descrieţi dvs. ştim mulţi dintre noi, am trecut prin asta, problema este ce faceţi dvs. ca părinte. Ce faci ca părinte, îl scoţi din rând sau nu? T: Da, ar trebui să facem ceva ca părinţi, … nu ne vedem decât propriul interes, copilul meu să se vadă odată scăpat de acest sistem de învăţământ, ne uităm degeaba în stânga şi-n dreapta la finlandezi şi la alte state care fac ceva cu sistemul de învăţământ, noi mergem cu el aşa; ce notă merită sistemul nostru de învăţământ? Ar primi nota zece pentru că rezistă!!! Adică, aşa prost cum este, acesta a rezistat, în prostia lui, a rămas aşa, fără să fie nici o modificare (semnificativă) de-a lungul timpului. Acei profesori şi învăţători care mai există (cei de calitate), aceia ar trebui să facă ceva, să se facă auziţi. Pentru că ei au putere să schimbe ceva din interiorul sistemului. La o oră deschisă profesoara a scos copiii şi a făcut un fel de joc şi a fost foarte lăudată la sfârşit: “vai, bravo, ce frumos că faceţi sub formă de joc” etc. După ce a plecat inspectoarea respectivă totul s-a derulat în sistemul vechi, adică treci la tablă, te ascult, stai jos, mâine iar la fel şamd, fără să fie nici un pic antrenant … .
FLORENTINA: Copilul, elevul trebuie să-şi facă temele acasă în funcţie de determinarea lui, de dorinţa lui de a afla lucruri, să fie responsabil, să fie ajutat să înţeleagă că asta-i meseria lui … Sistemul de învăţământ o să se schimbe când se vor schimba şi părinţii copiilor. Dacă nu-l responsabilizezi, dacă nu-i stârneşti curiozitatea pentru discipline, sunt frumoase disciplinele şcolare … un copil poate să-şi facă temele într-o oră pentru că e mai ambiţios, pentru că-i merge mintea, pentru că e ordonat … MG: pentru că a înţeles din clasă, pentru că i s-a predat foarte clar în clasă ceva şi, da, atunci n-ai nevoie acasă mai mult de 2-3 exerciţii la mate, de exemplu … F: pentru că a fost atent în clasă, pentru că a pus întrebări, pentru că îşi asumă lucrul ăsta. MG: dvs. sunteţi dascăl. F: Nu sunt dascăl, sunt părinte. … MG: sunt profesori la a căror materie copiii nu au teme …. Profesorul îi poate stimula să caute lucruri, acum au internetul la dispoziţie, … procesul de gândire este cel care contează.
ALINA: … sunt necesare temele acasă; acum, depinde de fiecare copil în cât timp îşi face temele. Copilul cel mare (clasa a VI-a) prinde din clasă, … face temele în maxim 45 min. Cel mic (clasa a II-a) merge mai greu, nu este atent, nu este aşa de interesat ca cel mare … MG: vă vând un pont: ce învaţă (pe de rost) seara, are să ştie mult mai bine dimineaţa. F: pentru mine nu este o problemă, fiecare face cum poate. Temele sunt necesare, pentru că în clasă profesorul – oricât este de bun – … nu poate să-i facă pe toţi să înţeleagă …. Profesorului îi este greu să-i disciplineze pe toţi 34 din clasă, sunt şi copii mai rebeli. MG: Şi noi eram 40 în clasă, dar rebeliunile erau destul de rare; profesorii erau mai autoritari, dar erau şi profesori care ne atrăgeau pur şi simplu atenţia cu ceea ce ne spuneau. În primul rând despre asta e vorba. Poţi să faci chimia să fie atractivă, eu zic că poţi; poţi şi fizica şi matematica, eu nu cred că vre-un profesor are scuză că nu erau copiii atenţi. F: … consider că şi acasă trebuie să te mai uiţi un pic peste ce s-a făcut la ore. … Avem timp pentru toate dacă se organizează.
CAMELIA: lucrurile trebuie luate de la bază, cu ce ieşim noi din liceu, din facultate? Pentru că s-a dovedit ştiinţific că doar 6% din noţiunile învăţate rămân. … m-am îmbolnăvit, mi-a căzut jumătate din păr când am avut examene … şcoala, aşa cum este făcută la noi este aproape inutilă, … Copiii sunt copii, toţi sunt o hârtie albă atunci când vin la şcoală … de ce în alte părţi se poate şi la noi nu se poate? MG: răspunsul e foarte simplu: o să vă luptaţi cu o întregă clasă politică şi cu 200.000 de dascăli, eu sper că măcar jumătate dintre ei au totuşi o altă opinie, în ţările alea de care auziţi dvs. că performează învăţământul, acolo acesta este croit în jurul copilului … temele de acasă sunt cele care-i fac pe copii prizonieri. Sunt ele eficiente? Asta urmează să aflăm (la examene) …
CRISTINA: consider că învăţământul nostru are foarte multe probleme. Temele pentru acasă sunt şi o corvoadă şi un ajutor. Tu ca părinte, în măsura în care îţi permite şi timpul, verificând şi lucrând cu copilul acele teme, îţi dai seama ce anume nu a înţeles din clasă, unde manualul este cu o exprimare nepotrivită pentru vârsta acelui copil, şi să îl ajuţi prezentându-i tu materia acolo unde profesorul în clasă nu reuşeşte … Nouă temele ne mănâncă destul de mult timp, sâmbăta din weekend şi 2-3 ore când ajung acasă (de la serviciu) … MG: este evident că trebuie corelat timpul pe care-l petrece copilul acasă învăţând sau făcându-şi exerciţiile şi problemele de la matematică, sau scriind orice, cu timpul pe care-l petrec la şcoală. În momentul de faţă nu există (această corelare) şi noi toţi ştim că le-am transformat copilăria într-o corvoadă. Până la un moment dat, când tu, ca părinte, zici STOP: muncesc pe bani, o să-i pun pregătire şi – din păcate – nimeni n-a făcut un astfel de studiu, … sunt rare cazurile când copiii care au performanţe … atunci când au mers numai pe educaţia de la şcoală.
*
Da, cam acestea au fost în mare gândurile exprimate (apreciez că textul de mai sus reprezintă cca. 70% din totalul emisiunii). Am subliniat câteva dintre ele ca deosebit de importante, deşi tot ce am reluat din emisiune are o valoare deosebită. Consider că este imposibil a găsi o descriere clară şi unică a subiectului, chiar şi numai a nucleului acestuia, aşa că cea mai bună este o descriere cât mai completă a aspectelor implicate şi a diferitelor puncte de vedere. Iar acest lucru l-a reuşit emisiunea lui Moise Guran din miercurea respectivă: o agoră în care, prin voia sorţii, au intrat în direct păreri foarte bune şi realiste. Urmăresc când am timp emisiunea România în direct şi am auzit multe “vrute şi nevrute” spuse de ascultători intraţi în direct; Moise nu apucă să-i scoată de pe linie întotdeauna, aşa că emisiunea are de obicei şi păreri calificabile drept “rebuturi”. De data aceasta însă cantitatea de valori a fost covârşitoare, generând clar o “emisiune de colecţie”. Comentarii la aceste gânduri, dar şi adăugări, voi încerca într-o postare separată. Acum mă mulţumesc să vă fi prezentat doar emisiunea respectivă. CTG